zaterdag 18 april 2015

Weekendbijlage: Interviews (deel 2)

In de tweede week zijn groep 4 en groep 5 geïnterviewd. De kinderen hadden genoeg te vertellen, over schapen, Columbus en moordlustige Spanjaarden.

Groep 4: Evelyn en Kian

Kian: Indianen jagen op schapen. Maar niet als het schaap al over de datum is.
Evelyn: Indianen dansen veel en ze wonen in Amerika. Ik was ziek toen Willem, de echte indiaan, op school kwam vertellen.
Kian: Ik was er ook niet. Ik lag in het ziekenhuis, want ik heb het steeds benauwd. De workshop dansen vond ik stom. We moesten heel veel bewegen.
Evelyn: Dat was wel een beetje raar, ja. We hebben ook een projectboek met spelletjes en dingen om te leren: woordpuzzels, een woordweb. En er is één echte totempaal in Nederland. Die staat in een museum.
Kian: Dan moet het wel een heel erg hoog museum zijn, want die totempaal is meer dan acht meter hoog.
Evelyn: We weten ook wat een hoofdtooi is: een hoed met veren.
Kian: een soort feestmuts.
Kian: Bij de spelletjesochtend heb ik mijn broodje verbrand, want ik stak het helemaal in het vuur. We hadden een echt vuur – buiten, niet binnen natuurlijk. Ik heb mijn broodje wel opgegeten.




Groep 5: Seppe en Mila

Hoe vinden jullie het cultuurproject over indianen?
Seppe: Ik ben gek op indianen! Hij haalt zijn zelfgemaakte tomahawk erbij. Het is een strijdbijl, dus om te vechten. Jammer dat ik 'm niet mee mocht nemen naar de workshop indianendans. Iemand die goed kan dansen gaf de workshop. Dat was leuk. Ik heb ook een eigen boog. Maar die mag ik niet gebruiken bij de wedstrijd boogschieten.
Mila: We hebben ook geknutseld en met juf Pauline ecoline gedaan, een dromenvanger gemaakt en een schilderij en pamfluit.

Wat hebben jullie geleerd?
Mila: Indianen zijn uitgemoord door de Spanjaarden. In het dagboek van Columbus staat 'ze weten niet hoe ze moeten leven, daar zijn de Spanjaarden voor nodig'. Die dachten dat de indianen dom waren en niks konden. Maar Columbus dacht dat hij in India was aangekomen! Hij wist na zijn dood nog steeds niet waar hij bij zijn eerste reis was aangekomen.
Seppe: Indianen leven niet meer zoals vroeger. Ze wonen nu in stenen of houten huizen. Als iemand dood is, knippen ze hun haar af en doen ze grauwe kleren aan voor de rouw.
Mila: School is leerzaam, maar niet altijd zo leuk.